جمال شاهد در نظر سعدی* (نگاهی به اندیشه های جمال پرستانه سعدی)
نویسندگان
چکیده
عقیده به تجلّی ربوبیّت در مظهر بشری، یا مطالعۀ جمال معنی در آینۀ طلعت شاهدان، شیوه برخی از صوفیّه در جمال پرستی بوده است. به عقیدۀ این گروه، نظر کردن به نکورویان، به شرط آنکه از روی شهوت نباشد بلکه به قصد اعتبار باشد و ناظر از مشاهدۀ شاهد، به غایب عنایت کند و جمال صانع را در صنع بیند، جایز است. سعدی نیز مانند عارفان منسوب به این مکتب، پرستش جمال صوری و عشق مجازی را راه وصول به جمال مطلق می دانست. مطالعه آثار سعدی و اشارات پژوهندگان نشان می دهد که عوامل و زمینه های متعددی سعدی را مشتاق جمال طلعت نیکورویان کرده است. او زیبارویان و حتی همه هستی را شاهد و مظهر جمال الهی می دانست. از این رو برای مشاهدانِ جمال، در صورت عنصریِ انسانی، شرایطی قایل شده و معتقد است که هر فرد کوردل و ظاهربین و بی بصری، نباید به جمال خوبان بنگرد، بلکه این نظربازی و عشق ورزی، باید عاری از اغراضِ نفسانی باشد. این جستار دیدگاه جمال پرستانه سعدی را در غزلیات وی بررسی می کند و کیفیت، شرایط و عوامل جمال پرستی را در آیینه شواهد اشعار سعدی نشان می دهد.
منابع مشابه
جمال شاهد در نظر سعدی* (نگاهی به اندیشههای جمالپرستانة سعدی)
عقیده به تجلّی ربوبیّت در مظهر بشری، یا مطالعۀ جمال معنی در آینۀ طلعت شاهدان، شیوة برخی از صوفیّه در جمالپرستی بوده است. به عقیدۀ این گروه، نظر کردن به نکورویان، به شرط آنکه از روی شهوت نباشد بلکه به قصد اعتبار باشد و ناظر از مشاهدۀ شاهد، به غایب عنایت کند و جمال صانع را در صنع بیند، جایز است. سعدی نیز مانند عارفان منسوب به این مکتب، پرستش جمال صوری و عشق مجازی را راه وصول به جمال مطلق میدانست. ...
متن کاملمغناطیس زیبایی ،نگاهی به اندیشه های جمال شناسانه سعدی در غزل هایش
در فایل اصل مقاله موجود است.
متن کاملمغناطیس زیبایی ،نگاهی به اندیشه های جمال شناسانه سعدی در غزل هایش
در فایل اصل مقاله موجود است.
متن کاملمبانی جمال شناسی از دیدگاه سعدی
در این مقاله از جمالشناسی آثار سعدی سخن رفته است. با مطالعهی آثار سعدی در مییابیم که او هم مثل افلاطون به ملازمهی خیر و زیبایی باور دارد و زیبایی را اسباب اصلاح نفوس آدمیان میداند. او به اخلاق و فضایل اخلاقی در آثار خویش عنایت داشته و دستورالعملهای خردمندانهای برای سعادت انسان ارائه میدهد. نگاه عارفانهاش به اجزای هستی سبب میشود که «زیبایی» را آیتی از جمال حق بداند و بگوید خدا زیباست و...
متن کاملمبانی جمال شناسی از دیدگاه سعدی
در این مقاله از جمال شناسی آثار سعدی سخن رفته است. با مطالعه ی آثار سعدی در می یابیم که او هم مثل افلاطون به ملازمه ی خیر و زیبایی باور دارد و زیبایی را اسباب اصلاح نفوس آدمیان می داند. او به اخلاق و فضایل اخلاقی در آثار خویش عنایت داشته و دستورالعمل های خردمندانه ای برای سعادت انسان ارائه می دهد. نگاه عارفانه اش به اجزای هستی سبب می شود که «زیبایی» را آیتی از جمال حق بداند و بگوید خدا زیباست و...
متن کاملمعیار جمال در غزلیات سعدی
درمیان ملل و اقوام مختلف و حتی بین افراد یک جامعه، معیارهای زیبایی با هم تفاوت دارد. ارسطو داشتن نظم واندازه را زیبایی می داند. فلوطین زیبایی هر چیزی را تناسب درونی آن چیز بر می شمرد. افلاطون زیبایی را نظم و قاعده ای خاص می داند و آن را از دیدگاه سودمندی بررسی می کند. سقراط سودمندی را نتیجه و معلول زیبایی می داند نه خود آن و می گوید: زیبایی نمی تواند تناسب باشد گر چه مفهوم تناسب و تقارن و توازن...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصل نامه تحقیقات تعلیمی و غنایی زبان و ادب فارسیجلد ۵، شماره ۱۵، صفحات ۱۱۱-۱۳۶
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023